6 mars 2013

Igår höll vi på med varuhantering och tog hand om de blommor som kom från Gustafssons, eller egentligen Holland... Det var väldigt häftigt att vara inne i lastbilen med alla dessa blommor som fanns där! Helt otroligt!
 
Då jag inte kunde snitta så där jättebra med tanke på min finger, så fick jag ta hand om bladen. Det räckte nämligen med att jag knipsa av dom med sekatören. Först var det läderbräken (Rumohra adiantiformis):
 
Efter det så fick vi börja med bordsdekorationer. Det var så roligt! Jag kämpa mig igenom att göra en, den blev inte så bra och jag vill inte skylla på mitt finger, det var inte bara dens fel (även om den var otymplig och allmänt ivägen!). Vi skulle göra en rund bordsdekoration... min blev inte så där jätterund kan jag väl inte påstå. Vi använde oss av oasis. Det var inte alls så lätt som man kan tro!
 
Men men... något blev det allt av det i alla fall :) Fast min underbara lärare Maria hjälpte mig lite ;) Jag använde mig av gula rosor (Rosa), vaktelbär (Gaultheria shallon - eller som vi kallar dom i skolan: salalblad), höstgullris (Solidago gigantea).
 
Idag hade vi Fredrik under hela förmiddagen och då skulle vi göra 16 stycken scenbuketter i redesmodell. Tyvärr så kunde inte jag göra någon :( men jag hjälpte Sandra med att hålla och så, så lite nytta gjorde jag allt :)
 
Bilden jag visar här är Fredriks. Tänkte bara visa den och även berätta vad han använde för blommor och så. Först gjorde han en spindelhållare med hjälp av svart skafttråd som han lindade in i floratejp och sen använde han grön myrtentråd till själva "spindelväven". Efter det så använde han ris från en hängbjörk (Betula pendula f. tristis) till att göra redet. Blommorna och det gröna: rosor (Rosa), nejlikor (Dianthus), gerbera (Gerbera x cantabrigiensis), alströmeria (Alstroemeria), tallmyrten (Chamelaucium uncinatum - eller som dom kallar det på skolan: vaxblomma), läderbräken (Rumohra adiantiformis) och sist men inte minst aralia (Fatsia japonica). Jag tror nog jag fick med allt där!
 
Medan alla fick göra allt det roliga så satt jag och försökte få in lite sidor i boken...
...men allt jag kunde tänka på var rosor, rosor och åter rosor (Rosa)...
 
Titta, titta, titta vad duktiga mina fantastiska klasskamrater har varit under dagen!!
Hela kylen full med vackra scenbuketter!!
 
Nu blir det natta! Sov sött!!
 
P.S. Fick alla rätt på de första latinska snittblommorna vi hade prov på :) Så stolt!!


Kommentarer
Postat av: maria

jättebra träning att du använder de latinska namnen här på bloggen och ang buketten kanske du kan göra en hemma i helgen om fingret blir mer samarbetsvilligt :-) // Fröken

2013-03-07 @ 08:15:50
Postat av: Blerta

oo vilken härlig och fin blogg du har gjort, jättefina bilder,,och bra går det endå för dig med ditt finger. krya på dig..du är jätteduktig =)

2013-03-07 @ 21:50:28
URL: http://lullabyblossom.devote.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: