29 mars 2013

Ledsen att jag inte uppdaterade något förra veckan! Det är så att min dator inte riktigt ville som jag ville, vilket resulterade i att jag fick vänta på min nya dator som jag beställt...sen tog det ett litet tag innan jag fick igång och fick lite kläm på den, men nu är jag igång igen! :)
 
Så vad gjorde vi då i skolan förra veckan...det ska jag berätta (och även visa)!
 
19/3
Vi skissade lite på vad vi ville göra för buketter och så (kan säga att det var inte så lätt!). Vi pysslade lite inför påsken också!
Sen visade Fredrik oss hur man gör en herr-corsage :) Det var faktiskt riktigt kul! Vi använde oss av limteknik bland annat... Vi satte ihop tre vaktelbär eller salal som vi kallar det (Gaultheria shallon) med blomsterfix (det är nästan som häftmassa men anpassat till blommor och sätter sig som bare den!). Vi trädde sen igenom en två vikta  blomstertrådar för att det verkligen skulle sitta fast och dessutom för att vi skulle kunna fästa säkerhetsnålen, jag tror Fredrik sa något om att det kallades för ett T, jag är inte helt säker. Sen lindade vi självklart runt "stammen" med floratejp för att det skulle bli mer helt. Efter det limmade vi fast sidenband runt för att det skulle bli fint och lindande även lite färgad myrtentråd runt. Sen var det bara att börja "dekorera" :) Vi skulle göra fem lager.
I slutändan hade vi använt oss av:
- tallmyrten / vaxblomma (Chamelaucium uncinatum)
- harört (Bupleurum rotundifolium)
- läderbräken / läderblad (Rumohra adiantiformis)
- en rosa krysantemum (Chrysanthemum x morifolium).
Resultatet:
 
20/3
Idag började vi med att göra buketter och arrangemang till försäljning. Jag gjorde mest arrangemang då jag inte har så lätt för att göra buketter riktigt än med mitt finger.
 
Först fick vi göra en "likadan" allihop. Den bestod av en liten avlång kruka som vi lade blöt oasis i.
Sen hade vi:
- tre vita rosor (Rosa)
- en vit germini
- en limefärgad snittnejlika (Dianthus - tillhör: Caryophyllus gruppen)
- läderbräken /läderblad (Rumohra adiantiformis)
- blåbärsris (Vaccinium myrtillus)
- björnlilja (xerophyllum tenax)
- tre vita bambupinnar
- tre gröna pärlnålar
- dekorationssten.
Resultatet och även inslagningen:
 
Sen fick vi en annan kruka av vit plåt, även där hade vi en blöt oasis i.
I den skulle vi använda:
- en limefärgad sisoflor (limmad sisal kan man säga)
- vaktelbär / salal (Gaultheria shallon)
- läderbräken /läderblad (Rumohra aditantiformis)
- blåbärsris (Vaccinium myrtillus)
- grön krysantemum (Chrysanthemum x morifolium)
- en vit ros (Rosa)
- en vit snittnejlika (Dianthus - tillhör: Caryophyllus).
Vi satte även dit några små prydnadsägg... lite lagom påskigt sådär :)
 
Ska även uppmärksamma att vi har en prova-på-dag på Sötåsens Floristutbildning den 12 april 2013. Här är en bild på affischen, lite suddig dock... men det syns vad som står :)
 
21/3
Den här dagen fick vi gå "wild and crazy" som Maria säger :)
Jag gjorde tre olika anordningar som jag själv kom på :)
 
Den första består av:
- vit plåtkruka
- oasis
- rosa sisoflor
- vaktelbär / salal (Gaultheria shallon)
- rosa krysantemum (Chrysanthemum x morifolium)
- och mitt lilla fågelbo som jag gjort :)
 
Den andra:
- en söt liten kruka som jag hitta
- oasis
- grön krysantemum (Chrysanthemum x morifolium) (utnyttjade även krysantemumens blad)
- en rosa snittnejlika (Dianthus - tillhör: Caryophyllus)
- en arabisk stjärnlök (Ornithogalum arabicum)
- och en rossett som jag gjorde :)
 
Den tredje:
- en avlång kruka
- vaktelbär / salal (Gaultheria shallon)
- tre björnlilja (Xerophyllum tenax)
- grön krysantemum (Chrysanthemum x morifolium)
- en vit snittnejlika (Dianthus - tillhör: Caryophyllus)
- tre rosa rosor (Rosa)
- tre vita bambupinnar
- tre strassnålar
- sten
 
Sen hjälpte jag Maria med en låg bordsdekoration (eller ja, det skulle vara två likadana fick jag veta sen :P).
Vad användes då... jo det ska jag tala om:
- en avlång kruka
- oasis
- tre gula rosor (Rosa)
- grå snitteukalyptus (Eucalyptus cinerea)
- vit tallmyrten / vaxblomma (Chamelaucium uncinatum)
- två bukettranunkel (Ranunculus asiaticus)
- grön krysantemum (Chrysanthemum x morifolium)
- mastixbuske (Pistacia lentiscus)
Det blev lite rörigt runt omkring... men hoppas det syns ändå. Nästa bild fick jag med min låga bordsdekoration tillsammans med min underbara lärare, Maria :)
 
22/3
Sista dagen innan påsklov "lekte" vi lite affär ;) Vi turades om med att ta hand om försäljningen på lilla Sötknoppen :) Det gick faktiskt riktigt bra för att vara första gången man står och säljer på det viset :)
 
Vanja tog med sig en jättesöt tårta och bjöd på till fredagsfikat :)
 
Vi blev uppdelade i grupper med två i varje grupp. Varje grupp fick varsin "station" där vi fick testa lite exponering :) De andra gruppernas exponeringar:
Jag och Sandra fick orange:
 
Det var allt för förra veckan det! Den här veckan kan man ju inte påstå att det hänt så mycket mer än att ha tagit det lugnt och även pluggat.
 
Vi hörs! Pözz!
 
P.S. Jag har förälskat mig i bukettranunkel <3
(Ranunculus asiaticus)


Kommentarer
Postat av: maria

så roligt att se att du använder alla termer och namn som vi håller på med, du är så duktig// Fröken

2013-04-03 @ 18:12:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: