27 april 2013

Jaha... då ska vi se vad jag har haft för mig under veckan...
 
Tisdagen den 23 april 2013:
Sammanlagt 77 studentbuketter skulle göras! Det är inte lite blommor det!
Buketterna (egentligen var det bara en röd ros och något grönt blad till) skulle även ha cellofan och snöre eller naturbast rund lite fint så där :) Ett band så att man kunde hänga rosen runt halsen på studenterna gjorde vi också självklart!
Det vara lite trögt till en början, men sen fick man allt till det allt snabbare och snabbare. Övning ger färdighet :P
Som sagt bestod de små buketterna av:
- en röd ros (Rosa)
- ett grönt blad och det var antingen: aralia (Fatsia japonica), Phoenix blad (tror jag) och den sista minns jag inte namnet på och kan heller inte hitta det på nätet... får kolla upp detta!
 
Innan jag skulle med bussen hem så hjälpte jag Maria med några små buketter som var beställda. Fyra buketter var beställda och jag gjorde två av dom :)
Dom bestod av:
- en ros (Rosa)
- ett aralia blad (Fatsia japonica)
- ett Phoenix blad (om det nu var så det hette)
- två pinnar i orange
- två pärlnålar i orange
- och slutligen lite cellofan och naturbast
 
Onsdagen den 24 april 2013:
Dekorationer och buketter till studenten!
Vi skulle haft butik... men ingen kom och handlade av oss :( Maria hade missförstått lite med tiden för studenten, men ingen större skada skedd! Vi fick i alla fall leka lite (och även lära oss :P) med blommorna :D
Jag gjorde fyra dekorationer och två buketter vad jag kan komma ihåg...
Den första dekorationen:
- oasis
- en kruka
- en gerbera (Gerbera x cantabrigiensis)
- fyra snittnejlikor (Dianthus)
- limonium (Limonium sinensis)
- tikkisparris (Asparagus officinalis)
- mastrixbuske (Pistacia lentiscus)
- färgat björkris (björk - Betula)
 
Andra dekorationen:
- oasis
- en kruka
- fyra bukettranunkel (Ranunculus asiaticus)
- fyra snittnejlikor (Dianthus)
- tre krysantemum (Chrysanthemum x morifolium)
- tikkisparris (Asparagus officinalis)
- vaktelbär /salal (Gaultheria shallon)
- brudslöja (Gypsophila paniculata)
 
Tredje dekorationen:
- oasis
- en kruka
- en ros (Rosa)
- fyra snittnejlikor (Dianthus)
- krysantemum (Chrysanthemum x morifolium)
- brudslöja (Gypsophila paniculata)
- limonium (Limonium sinensis)
- tikkisparris (Asparagus officinalis)
- mastrixbuske (Pistacia lentiscus)
- vaktelbär /salal (Gaultheria shallon)
 
Fjärde och sista dekorationen:
- oasis
- en kruka
- fem snittnejlikor (Dianthus)
- limonium (Limonium sinensis)
- grå snitteukalyptus (Eucalyptus cinerea)
- brudslöja (Gypsophila paniculata)
 
Första buketten:
- tre rosor (Rosa)
- grå snitteukalyptus (Eucalyptus cinerea)
- videung (Salix capria)
 
Andra och sista buketten:
- fem rosor (Rosa)
- ormskägg (Ophiopogon japonicus)
- några kvistar som jag tyvärr inte vet namnet på...
 
Torsdagen den 25 april 2013:
Den här dagen var det en rund brudbukett i oasis som gällde :) Det var riktigt kul att lära sig :)
 
Vi började med att få varsin hållare som vi "pyntade" handtaget på med vad vi ville. Jag valde att göra det ganska enkelt med sidenband och vita pärlor. Men innan bandet och pärlorna skulle vi första tejpa handtaget med floratejp för att bandet, till exempel, inte skulle kana upp och ner på handtaget (det hade ju inte varit bra!). Sen var det dags att fästa rödrot (Galax urceolata), det var pilligt och blev inte så bra, men det får jag träna på. Sen pynt!
Handtaget klart!
 
Oasisen tog vi bort från hållaren för att kunna blöta den. Den bör inte vara i vatten för länge, den får inte sjunka! Cirka 10-15 sekunder i vatten är lagom. Sen var det bara att fästa den i hållaren igen, förutom att en bit torr oasis lades nere i handtaget först, detta på grund av att den torra oasisen ska skulle suga upp de vatten som eventuellt trycks ur den blöta oasisen då man sticker i blommorna. Smart va? :P
 
Efter det så sattes det i några rödrot (Galax urceolata) på fel håll, kändes lite fel, men blir helt rätt i slutändan :P
 
Nu till snittnejlikorna (Dianthus)!
En mitt i för att få lite koll på avståndet, sen ytterligare två i sidorna som skulle ha samma avstånd från oasisen som den första, två till på de andra sidorna...
Sen var det bara att sätta i allt eftersom! (Okej... inte bara att sätta i, lite svårare än så är det allt, men jag fick allt kläm på de)
När alla nejlikor (Dianthus) var isatta, var det dekoration som gällde. Alltid lika kul!
 
Resultatet:
 
Jag hann med att göra två stycken, den första blev lite större och den andra lite mindre.
 
Resultat nummer två:
 
Fredagen den 26 april 2013:
Igår fick vi fortsätta med brudbuketter, men en annan teknik, nämligen stiftad bukett! Vi har gjort det förut, med Fredrik, men det var kul att göra igen, dels för träningens skull men också för att friska upp minnet :)
 
Först sticker man i en lite grövre blomstertråd i blommans korta stjälk (som man snittat till cirka en centimeter) och sen låser man den grövre tråden med två lite tunnare trådar.
 
Floratejp runt för att det dels ska bli finare, men för att det även är lättare att hantera då.
 
Så där ja, då var alla klara!
 
Parallell teknik och voalà! En boll:
 
Dekorera, dekorera och sen dekorera lite till...
 
Resultatet:
 
Hann med en liten en också:
- snittnejlikor (Dianthus)
- två Phoenix blad (?)
- rosa pärlnålar
 
Det var den här veckan de! Pözz!!
 
P.S. Bjuder på en liten bild av mig och min fina (stiftade) brudbukett :P


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: